logo FAMU
Cyklus Paralelní kino v kině Ponrepo

Cyklus Paralelní kino v kině Ponrepo

V kině Ponrepo stále běží cyklus k 75. výročí založení FAMU s názvem Paralelní kino. Program projekcí naleznete níže. Připomínáme, že pro zaměstnance a zaměstnankyně FAMU je vstup zdarma. Pro vstupenku napište alespoň den před projekcí na email tereza.dvorakova@amu.cz.

Snímky jsou převážně na filmových kopiích a o jejich úvod a diskuzi se postarají filmová historička Tereza Czesany Dvořáková a kurátorka Johana Ožvold a přizvaní hosté a tvůrci. 

Program:

7. března 2022, 18:00 – Zlobiví famáci

V průběhu dějin FAMU před rokem 1989 častokrát nastala situace, že se studenti snažili posouvat hranice a pravidla stanovená školou, režimem a kulturní politikou a narazili na nesouhlas pedagogů, cenzuru nebo dokonce zásah represivních orgánů. Na konci 50. let najdeme případy zákazu studentských filmů, které se dostaly do běžné distribuce. Problémy se schvalováním projektů se na škole objevovaly i v liberálních 60. letech, kdy se podporovala autorská kreativita. Začátek normalizace po kauze s filmem Nezvaný host (Vlastimil Venclík, 1969) studentské svobody velmi omezila. K dalšímu rozšíření mantinelů docházelo za dramatických okolností až na přelomu 70. a 80. let a následně v období přestavby od poloviny 80. let.

Hřbitov, který zemřel (Pavel Hobl, 1959)
Eduard a Bůh (Jan David, 1969)
Svatební noc (Vlastimil Venclík, 1969)
Praga kaput regni (Petr Nikolaev, 1980)
ING (Tomáš Vorel, 1985)
 

4. dubna 2022, 18:00 – FAMU točí na zakázku

Takzvaná „vedlejší hospodářská činnost“, tedy natáčení filmů a další odborné práce na objednávku různých institucí a podniků, se na FAMU začala oficiálně realizovat od konce 60. let. V některých obdobích byl výnosy z ní velmi důležitou součástí financování školy. Většinou byly toto prací pověřování pedagogové a zaměstnanci školy. V obecnější rovině ale filmy na zakázku a propagační filmy natáčeli i sami studenti FAMU už od 50. let.

Helsinky (Evald Schorm, 1962)
Technika na kolejích (Jiří Ptáček, 1978)
Výroba velkých transformátorů (Zdeněk Forman, 1967)
Emancipovaná žena vaří (Zdeněk Forman, 1971)
 

2. května, 18:00 – Mladí filmaři a umění

Prostředí umělců bylo mladým filmařům vždy blízké. Není tedy divu, že si pro povinná portrétní cvičení často vybírali zajímavé hudebníky, výtvarníky, herce, režiséry… Na tomto žánru je dobře patrný vývoj autorství na FAMU. Zatímco v 50. letech portréty umělců často fungovali jako propagace oficiálních hodnot, v 60. letech přibyl spontánní zájem o populární osobnosti. V letech 70. a 80. můžeme výběr konkrétních umělců číst jako politikum. – Studentům se občas podařilo dát jasně najevo, že je zajímá progresivní nebo dokonce zakázovaná kultura.

Sochař Karel Pokorný (Jaromír Vašta, 1954)
Dialog Hana Hegerová a Eda Pergner (Zdenek Zaoral 1968)
Štvorhranný vietor (Ladislav Kaboš 1979)
Nesmírná únava materiálu (Michal Herz, 1984)
Bára Basiková (Milan Tomsa, 1988)

21. únor 2022

.
.